– Dette er en veldig spennende og viktig kontrakt for oss. Vi er nå på jakt etter å styrke produksjonen med en eller to ansatte på storformatproduksjon og montering, forteller daglig leder i UTD, Stian Rød (33), til Østlands-Posten.

Første i Østfold

Rød forteller til ØP at det nå blir første gang bedrifter kan kjøpe reklamer på busser som går i Østfold, og at UTD nå skal bygge opp et tilbud på lik linje med det som eksisterer i Buskerud og Vestfold i dag.

Kontrakten UTD nå har inngått i Østfold for Viken fylkeskommune og Østfold Kollektivtrafikk (ØKT) er anslått til å ha en verdi av cirka 7,5 millioner over en periode på fem år, og Rød sier at kontrakten vil bidra til vekst for reklameprodusenten i Larvik årene framover.

LES OGSÅ: Stian (33) er ny leder og har tro på framtiden for bedriften: – Regner med å passere 30 millioner i omsetning i år

– Kontrakten er viktig for oss da vi allerede har en betydelig kundeportefølje i Vestfold og Buskerud som benytter disse flatene, i tillegg til at vi ser stort vekstpotensial innenfor fagområdet bussreklame.

– Østfold er et nytt og spennende marked for bussreklame som vi gleder oss til å ta fatt på med all den kompetansen og erfaringen vi allerede har, sier han.


Allerede i gang

UTD er allerede i gang med å betjene markedet i Østfold, og denne uken ruller det ut busser som skal fronte Trygg trafikks reflekskampanje.

– I forbindelse med Refleksens dag forbereder nå UTD AS hele 32 busser med en kampanje for Trygg Trafikk, der budskapet er «Bruk Refleks». Teksten blir laget i refleksfolie for ekstra synlighet på veien i de to månedene bussene ruller med kampanjen, forteller Rød.

Stian Rød forteller at montering på busser vanligvis skjer i lokalene på Hegdal i Larvik, men at bussene i Østfold vil få påmontert reklame lokalt i regi av UTD.

– Vi gjør jobben både på huset og ute hos busselskapene. Nylig hadde vi en helfoliering av buss for Fjordline i monteringshallen vår. Det er virkelig gøy å se at logistikken virker og at det er mulig å gjennomføre arbeidet med minst mulig belastning for busselskapet, sier Tor Lie, som er salgsansvarlig bussreklame hos UTD.


Venter vekst

Stian Rød forteller ellers at bussreklame, i likhet med mye annet, har hatt en nedgang på grunn av Korona.

– I 2020 falt reklameomsetningen på buss med nærmere 50 prosent mot 2019. Tallene for 2022 ser derimot betydelig bedre ut, og hittil i år har vi solgt mer bussreklame enn hele 2021 samlet. Da er ikke den nye kontrakten medregnet, sier han.