Nok en opplagsvekst for Østlands-Posten

GODE TALL: Tallene fra siste halvdel av 2018 viser at ØP nå har et opplag på 12.118. Så høyt opplag har ikke avisa hatt siden 2013. Fra venstre sjefredaktør Terje Svendsen, Bjørn Tore Sandbrekkene, Sigrid Ringnes, Per Marvin Tennum, Kari Sundvall, Erik Werner Andersen, Marith Moland, Lasse Nordheim, Inger-Lene Steen og Anya Dreng Andersen.

GODE TALL: Tallene fra siste halvdel av 2018 viser at ØP nå har et opplag på 12.118. Så høyt opplag har ikke avisa hatt siden 2013. Fra venstre sjefredaktør Terje Svendsen, Bjørn Tore Sandbrekkene, Sigrid Ringnes, Per Marvin Tennum, Kari Sundvall, Erik Werner Andersen, Marith Moland, Lasse Nordheim, Inger-Lene Steen og Anya Dreng Andersen. Foto:

Som de fleste andre dagsaviser opplevde Østlands-Posten mange år med nedgang i abonnementstallene. Men i 2016 snudde trenden.

DEL

Tallene fra siste halvdel av 2018 viser at ØP har et opplag på 12.118. Så høyt opplag har ikke avisa hatt siden 2013.

De offisielle opplagstallene viser at Østlands-Posten har størst vekst blant avisene i de fire byene i Vestfold. I Larvik har veksten det siste halvåret vært på 1,4 prosent. I Tønsbergs Blad var veksten på 0,7 prosent, og det samme gjelder for Sandefjords Blad. Gjengangeren i Horten var den eneste Vestfold-avisen med en tilbakegang (-0,2 prosent).

I prosentvis vekst er det ØPs tidligere datteravis, Øyene, som kommer best ut. Færder-avisa har tre prosents vekst det siste halvåret. Også Jarlsberg i Holmestrand kommer godt ut, med en vekst på 2,7 prosent.

LES OGSÅ: Lesernes ØP-år 2018 – oppsummert i én digital utgave

29.700 lesere

Også de nye lesertallene for norske aviser ble presentert i dag. Av disse tallene går det fram at Østlands-Posten totalt har 29.700 lesere. Dette er et samlet tall for både digital og lesing av den tradisjonelle avisa i papirformat.

Lesertallene viser at ØP dessuten har en framgang når det gjelder rene papirlesere. De tre andre store Vestfold-avisene har en tilbakegang.

På grunn av nye endringer i målemetodene kan de rent digitale tallene ikke sammenlignes, men utviklingen for Østlands-Posten er god.

– Så langt i 2018 har i snitt over 8.200 innbyggere knyttet til et abonnement logget inn på våre nettsider hver dag, og det gjør oss til best i klassen i forhold til antall abonnenter, sammenlignet med aviser på vår størrelse i Amedia. Mange har stor glede av å følge nyhetsbildet i Larvik på nett, og stadig flere blir digitale og ser at det å besøke op.no har en verdi. Da er innbyggerne og leserne våre viktige for oss, vi ønsker oss flere tips om små og store ting som det er verdt å skrive om, sier nyhetsredaktør i Østlands-Posten, Henning Rugsveen.

LES OGSÅ: Sjekk ut lokalavisas nye arbeidsplass: – Det kommer til å bli SÅ bra!

Positive tall

– Dette er svært positive tall for Østlands-Posten, spesielt når vi sammenligner oss med de andre store avisene i Vestfold. Tallene viser at vi har en viktig posisjon i lokalsamfunnet. At lokalavisa fyller et stort behov ser vi ikke minst når de store avgjørelsene som skal tas, preger byen. Planleggingen av den nye jernbanetraseen med stasjonsplassering er nettopp en slik sak. Men samtidig ser vi at også de mindre sakene fra byen, handelsstanden og næringslivet er viktige for våre abonnenter. Med mye lesing på digitale flater lærer vi som avis også mye om våre leseres medievaner. Det er lett å måle hva folk leser mest. Samtidig er samfunnsoppdraget, med fokus på de viktige sakene for byen og lokalsamfunnet, en av våre viktigste utfordringer, sier Østlands-Postens ansvarlige redaktør, Terje Svendsen.

De nye tallene fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) som ble offentliggjort i dag, viser at Tønsbergs Blad fortsatt er den største Vestfold-avisa, med et opplag på 22.213. Til sammenligning er Telemarksavisa med et opplag på 20.159 fortsatt størst i Telemark, mens Drammens Tidende er størst i Buskerud med 27.154.

Videre viser ferske lesertall at halvparten av befolkningen hver dag bruker mobilinnhold fra norske mediehus. Medievanene blir mer mobile, og smarttelefonen er nå blitt den viktigste delen av folks mediehverdag.

– Våre mediehus har utviklet tjenester som er så gode at halvparten av alle nordmenn over 12 år leser nyheter de får rett i lomma, uttaler adm. dir. Randi S. Øgrey i en pressemelding fra MBL.

Artikkeltags