Gå til sidens hovedinnhold

Vestfoldbanen og Bane NOR

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

«På Vestfoldbanen kan man altså få to tog i timen til Skien ved å bygge dobbeltspor på strekningen Stokke-Sandefjord, men uten å bygge sammenhengende dobbeltspor fra Tønsberg til Skien. Kanskje dette er godt nok også for neste generasjon? Det tror vi i Bane NOR at det er! Og ved å legge til rette for en trinnvis utbygging vil man senere kunne bygge ut ytterligere strekninger for å legge til rette for enda flere tog.

Bra nok»?

Nei, absolutt ikke! Bane NOR må ha et helt annet ambisjonsnivå som går på en sammenhengende bygging av dobbeltspor mellom Skien og Oslo. Tenk stort! Hvordan skal vi ellers oppnå en mest mulig effektiv framføring av gods og passasjerer samt en full utnyttelse av nytt materiell tilpasset ny infrastruktur? Vi må komme bort fra disse klattvise prosjektene som i årevis har forsinket bygging av vei og bane. Mener Bane NOR at det på strekninger kan kjøres 150-175kmt mens det på strekninger fra 1910 må ned igjen på 70–80 kmt? Blir ikke det nesten for dumt? Hva NTP angår, så er det et dokument for de gode intensjoner og som ikke forplikter på noen som helst måte.

Nei. Ikke godt nok!

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 09:00.