«Vi som jobber i ØP er svært glad for at så mange leser oss – det er en stor tillitserklæring»

TAKKNEMLIG: Sjefredaktør Eirik Haugen i ØP skriver at han er svær takknemlig for at så mange følger de lokale nyhetene.

TAKKNEMLIG: Sjefredaktør Eirik Haugen i ØP skriver at han er svær takknemlig for at så mange følger de lokale nyhetene.

Av
DEL

MeningerReidar Bergene Holm mener avisene og mediehusene velger «en fluktrute» når det kommer en økonomisk krisepakke fra regjeringen og et flertall på Stortinget. Han tegner også et heller dystert bilde av hvordan journalistikken er blitt i lokalavisene. Jeg har stor respekt for Bergene Holm og den imponerende jobben han har gjort i næringslivet og i politikken gjennom mange år, men mener at analysen hans om avisbransjen, publisert i et leserinnlegg her i ØP tidligere denne uka, er feil.

Bergene Holm skriver blant annet at krisepakken fra sentrale myndigheter, kommer i tillegg til produksjonsstøtte. Jeg vet ikke om han sikter til oss i ØP, men vi mottar ikke produksjonsstøtte. Konsernet Amedia, som ØP er en del av, har hatt en enorm suksess med overgangen til en digital avishverdag og vi opplever at mediehus over hele verden ser på jobben Amedia har gjort med å tilpasse seg en ny tid. Vi i ØP har beholdt lønnsomheten vår gjennom hele denne omstillingsperioden.

Norske mediehus er i verdenstoppen når det gjelder omstilling til digitale formidlings- og publiseringsformer, vi er på verdenstoppen når det gjelder digital brukerbetaling og har i stor grad lykkes med å omstille. Medieøkonomien er ikke som økonomien i skogbruk og jordbruk som Bergene Holm viser til. Derfor må det pakker med andre innretninger til.

Jeg tenker at det er en stor styrke at vi har levedyktige aviser i lokalsamfunnene i Larvik, Sandefjord og Tønsberg. De siste ukene har derimot være ekstraordinær for oss alle.

300 millioner kroner i en tiltakspakke er mye penger, det er det liten tvil om. Likevel mener jeg det er helt vesentlig for samfunnet vårt at journalistene er på jobb og fortsetter arbeidet med å skrive om den uhyre, spesielle situasjonen nasjonen og lokalsamfunnet vårt er i. Vi i ØP merker at vi betyr svært mye for leserne våre, vi opplever en økning i antall abonnenter og dermed også økte brukerinntekter. Særlig de siste ukene har vi sett en svært høy trafikk av lesere som søker informasjon om det som skjer her hos oss i vårt lokalsamfunn.

Sagt på en enkel måte, leserne våre strømmer til for å lese siste nytt om det som skjer i Larvik. De vil lese om tiltak som er satt i gang, lese positive historier om et næringsliv som jobber knallhardt for å reise seg igjen, de gleder seg over butikker som gjenåpner og bekymrer seg over skoler og barnehager mange mener åpner for tidlig. De får med seg siste nytt fra en dyktig ledelse i Larvik kommune eller følger direktesendingene vi har på nett der vi intervjuer ordfører, rådmann og helsesjef om situasjonen.

ØP har arrangert konserter på nett i en tid der kulturlivet ikke kan drive som normalt og vi har sendt gudstjenester som vi opplever at folk har tatt imot med åpne armer. Vi er opptatt av at folk i Larvik kan få siste nytt hos oss og selv om vi også har dager der vi kan bli bedre, setter vi stor pris på alle leserne som gir oss hyggelige tilbakemeldinger og som betaler for å lese oss. Det tar vi som en tillitserklæring.

Økningen i antall abonnenter er likevel ikke i nærheten av å kompensere for fallet i annonseinntektene vi har fått på grunn av korona-situasjonen. Det gjelder ikke bare oss i Larvik, men hele bransjen. Vi i ØP har ikke permittert noen av journalistene våre, men for noen uker siden var det fire av våre særdeles, dyktige medarbeidere i salgsavdelingen som ble permittert 50 prosent. Det er tungt for alle og jeg håper tiltakspakken som er varslet kan sikre at vi kan ha alle tilbake på jobb igjen snart.

Vi er heldige i Norge som har det mediemangfoldet vi har og jeg mener vi har sett de siste ukene hvor viktig det er at vi er sikret tilgang på kritisk og uavhengig journalistikk som gir korrekt informasjon. Vi opplever at tilliten øker og at folk går til formidlerne de stoler på og som skiller seg ut fra strømmen i for eksempel sosiale medier. Vi skal ta et samfunnsansvar. I ØP er vi for eksempel helt klare på at vi anbefaler folk å følge de retningslinjer og instrukser som kommer fra nasjonale og lokale myndigheter. Samtidig er det vår oppgave å stille de kritiske og ubehagelige spørsmålene – og det er kostbart.

Generalsekretæren i Norsk Redaktørforening, Arne Jensen, formulerte det på denne måten sammen med styreleder Hanna Relling Berg: «Aldri har de redaktørstyrte mediene vært viktigere. La oss håpe de overlever.»

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags