Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Bjørg sjokkert: vant ny stue!

Annonse fra Bohus Larvik

I høst har Bohus Larvik med sine samarbeidspartnere vært på jakt etter Larviks styggeste stue. I potten lå en stor premie: nyoppusset stue, møbler og inventar. Se hvordan Bjørg reagerte da hun fikk vite at hun vant!

– Jeg ble helt satt ut da Ida fra Bohus Larvik stod på trappa. For å være ærlig trodde jeg noen andre hadde vunnet, men jeg skjønte jo at jeg var den heldige med en gang jeg så henne, ler Bjørg Cecilie Fagerbakke.

Den noe tvilsomme æren av å ha Larviks styggeste stue var vel verdt det for Bjørg Cecilie Fagerbakke. Tidligere i år kjøpte hun nemlig et hus som måtte totalrenoveres. Å gyve løs på et sånt prosjekt koster enormt med både krefter og penger for en fersk alenemamma.

– Det er egentlig en trist historie bak dette huskjøpet. Mannen min gikk fra meg i sommer, og jeg hadde behov for en ny start i et nytt hus, sier Bjørg. 

Massiv dugnadshjelp

Huset hadde hun drømt om lenge. Det ligger perfekt til på Nanset med utsikt over byen og fjorden. Minst like viktig var det at huset er nesten nærmeste nabo til foreldrene sine.

– Det betyr mye å ha de så nærme, sier Bjørg som flyttet til Larvik for nærmere ti år siden.

I løpet av årene i byen har hun fått mange nære venner som den siste tiden har stilt trofast opp på dugnad for å rive ut nærmest alt av inventar i huset. Før hun rakk å melde seg på, var det meste av rivejobben gjort. 

Se video av sluttresultatet her:

Se hvordan stua ble til slutt!

Stor støtte

Blant de over 60 bidragene i konkurransen, landet Bohus Larvik på å nominere tre deltagere. Ida besøkte alle tre for å se nærmere på prosjektene og samtidig lage filmer som skulle gjøre det mulig for publikum å stemme på hvem de syntes skulle vinne.

Se de andre nominerte!

I tillegg til spisestue, sofa og lenestol, vant Bjørg også ny himling og nytt gulv. Den jobben samarbeidet Byggmester Trulsen og Malermester Kjell Olsen om.

– Det var veldig gøy å være med på dette prosjektet, og ikke minst se reaksjonen til Bjørg da hun skjønte at hun hadde vunnet, sier Dag Martin Trulsen. I tillegg til å legge gipsplater i himlingen, la også Trulsen nytt gulv fra Carlsen Fritzøe.

– Bjørg er veldig heldig som har fått gulv fra Berryalloc. Laminatet er svært slitesterkt med en tykkelse på 12,3 mm. og lett å legge. Ikke minst ser det veldig bra ut, sier Dag Martin.

For Malermester Kjell Olsen har det også vært en glede å bidra. Med sparkel og maling fra Nordsjø, har de gitt stua en real ansiktsløftning. – Jeg synes sluttresultatet ble veldig bra, og det er gøy å se hvordan vi sammen har gitt stua et helt annet uttrykk, smiler Kjell. 

Veldig fornøyd

Det eneste Bjørg ønsket å beholde fra stua, var det nostalgiske halmtapetet som alltid har vært i huset.. Ida etterkom ønsket, og brukte det spesielle tapetet som utgangspunkt for å finne passende møbler.

– Det var en litt krevende tapet å jobbe med, men jeg synes vi fant de riktige kombinasjonene til slutt, sier daglig leder i Bohus Larvik, Ida Fuhre Helseth.

Bjørg er helt enig: – Dette ble kjempefint, jeg er strålende fornøyd!

Redaksjonen i Østlands-Posten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet