Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vinterferie i Skien fritidspark:

- Her er det noe for barn i alle aldre

Annonse fra Skien Fritidspark

Familien Haglind Bakke fra Larvik velger å reise til Skien fritidspark for familietid. For en familie på seks, med barn i ulik alder, er fritidsparken et sted hvor alle koser seg.

Det er alltid er stort JA når jeg spør om vi skal reise til fritidsparken

Madeleine Haglind Bakke

- Ungene elsker å bade, men det er ikke badeland i Larvik, heller ikke et ordentlig skøyteanlegg, sier Madeleine Haglind Bakke fra Larvik og fortsetter: 

- Derfor er det perfekt for oss å ta turen til Skien fritidspark for kvalitetstid og morsomme aktiviteter.

Familien på seks har flere ganger tatt turen til Skien fritidspark i helger og ferier, men ser heller ingen hindring i å ta turen etter jobb. 

- Vi brukte kun 35 minutter hit, forteller Madeleine. Det er med andre ord ikke noe i veien for å ta turen hit etter jobb. Middagen kan du også ta her - pakk med grillmat til skøytebanen eller kjøp mat i kiosken, det er mange muligheter.

FAMILIEHYGGE: Familien Haglind Bakke hygger seg på skøytebanen i Skien Fritidspark og nyter en heldagsutflukt.

Alltid et stort JA

For en familie på seks kreves det litt planlegging og det er flere meninger å ta hensyn til, men når Madeleine spør ungene om de vil ta turen til Skien fritidspark er de alltid samstemte.

- Det er alltid et stort JA når jeg spør om vi skal reise til fritidsparken, forteller hun. Her er det noe for alle barna. 

I tillegg til at det er et sted alle liker seg, legger Madeleine vekt på at fritidsparken også er et trygt sted for barna. 

- Det er alltid bra med vakter her og sikkerheten er god, forteller firebarnsmoren. Jeg kan senke skuldrene og være trygg på at de blir passet på. 

Videre skryter hun også av personalet og graden av renslighet. 

- Det er alltid rent og pent her, og personalet er veldig hyggelig. 

GRILLHYTTE: På skøyebanen er det flere grillhytter og Madeleine syns det er fint å ha et sted å gå inn for å varme små kalde hender.

Bredt tilbud

SØSKENFLOKKEN: Adrian (11), Amalie (8), Jens og Johan (2) stortrives i badeland og klarer såvidt å stå stille for å ta et bilde.

Det er flere grunner til at familien Haglind Bakke velger fritidsparken, men en av hovedgrunnene er det brede tilbudet av aktiviteter. 

- Som nevnt tidligere er det noe for alle her, både store og små. Det er til og med en spaavdeling for de voksene. Det visste jeg ikke før i dag, og jeg ble overrasket over hvor fint det var, forteller firebarnsmoren. 

- For foreldre med litt større barn er det perfekt å være her å slappe av, legger hun til. Her er det god mat, boblebad og flere forskjellige badstuer.

Videre forteller hun at det er veldig fint å reise til fritidsparken som en heldagsutflukt for familien.

- Om man ikke har noen planer for vinterferien er dette et veldig fint sted å dra til. Først en tur på skøytebanen, med grilling i grillhytta, og så inn i badeland etterpå. Det er deilig det, forteller hun.

- Det er gøy å leke sammen med familien

TOMMEL OPP: Amailie (8) gir Skien Fritidspark en stor tommel opp!

Amalie Stiansdatter Bakke (8) er den mellomste i søskenflokken og forteller at det beste hun vet med fritidsparken er badelandet og alt det har å tilby.

- Jeg elsker å bade, hoppe, svømme og dukke. Det er spesielt gøy med sklia som tar tiden i bunn, forteller hun. 

- Det er også gøy å være sammen med hele familien å leke, legger hun til. 

Storebror Adrian Haglind Bakke (11) syns også fritidsparken har mye å tilby og forteller at han gjerne kunne vært her enda lenger. 

- Jeg vil aldri reise hjem når vi er her og syns det er veldig mye gøy å finne på. Denne gangen var vi på skøytebanen først, og da var det perfekt å gå inn å bade etterpå, forteller han ivrig. 

På spørsmål om søskenparet kunne tenke seg å reise tilbake igjen var de helt klare:

- Ja, vi vil dra tilbake hit så fort som mulig!

Redaksjonen i Østlands-Posten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet