Gå til sidens hovedinnhold

Bruker støtteordningene for næringslivet aktivt

Artikkelen er over 5 år gammel

Den ett år gamle bedriften Next Signal har fått en kickstart takket være støtte fra fond og andre støtteordninger.

(Vestviken 24)

Tirsdag var det tid for «Den Store Pengedagen» i Støperiet i Tønsberg, hvor bedrifter og gründere møtte opp for å få et innblikk i hva som finnes av muligheter for midler og støtte.

Tønsberg-firmaet Next Signal har brukt støtteordninger aktivt siden oppstarten for ett år siden. Ved hjelp av beaconteknologi utvikler bedriften en app som skal gjøre det enkelt å få informasjon og finne veien når man er på reise og i store bygninger. Spesielt er tanken at syns- og hørselshemmede skal dra nytte av dette.

De har blant annet fått etableringstilskudd fra Innovasjon Norge, støtte fra Virkemiddel for Regional Innovasjon og prosjektetableringsstøtte (PES) fra Forskningsrådet i forbindelse med en Eurostar-søknad.

Les også: Med ny appteknologi vil de hjelpe deg å finne veien

– Vi har hatt veldig glede av virkemiddelapparatet. Vi har fulgt nøye med på utlysninger rettet mot vårt område, setter opp lister over aktuelle søknader og sørger for å ha med de riktige prosjektpartnerne og supportbrev fra samarbeidspartnerne i søknaden, sier Lars-Cyril Blystad, teknologisjef i Next Signal.

Duoen sier det går med en del tid til søknadene, men at det har vist seg å være verdt det. Dessuten føles det litt mer «gründeraktig» ut å søke slik støtte, humrer daglig leder Einar Myreng.

– Vi har brukt en del tid, men vi hadde kanskje brukt enda mer tid hvis vi måtte gå ut i markedet og få kapital andre steder, sier Myreng.

Ønsker å bli mer synlig

På plass på Støperiet var 36 spesialister fra virkemiddelapparatet fra 18 ulike organisasjoner. Noen sitter på pengesekken selv, mens andre er rådgivere som kan hjelpe næringslivet med å finne fram.

Over 50 personer fra næringslivet i Vestfold hadde tatt turen, og disse fikk muligheten til å «speed-date» aktører som Innovasjon Norge og Forskingsrådet for å få et bedre innblikk i hvilke muligheter som finnes.

Marion Emilsen, seniorrådgiver i internasjonalisering og vekst i Innovasjon Norge, sier de har en bevisst strategi om å bli mer synlige for næringslivet.

– Vi har lyst til å synliggjøre oss, vise at skilleveggen mellom aktørene i virkemiddelapparatet er liten og senke terskeleng for å ta kontakt med oss. Dette er en fin mulighet for en uformell dialog, sier Emilsen.

– Det kan være veldig vanskelig å finne de ordningene som eksisterer, og det har vi stor forståelse for. Vi anbefaler to ting: Lese litt på på nettsiden vår og se hvilke muligheter som ligger der, og så ta kontakt med oss.

Les også: 300 samlet på næringslivets sommerfest

Årlig begivenhet?

NHO Vestfold var arrangør sammen med Innovasjon Norge, Forskningsrådet og Oslofjordfondet. De har sett at et tilsvarende arrangement har hatt suksess i Agder.

– Vi håper at dette skal bli en årlig ting i Vestfold, slik at dette blir noe man holder av plass i kalenderen til og får med enda flere etter hvert, sier rådgiver i NHO Vestfold, Vivil Hunding Strømme.

– Dette passer for de små, nye bedriftene, men også de store.

Kommentarer til denne saken