(Vestviken 24)

– Som en liten nisjeaktør tar jeg inn nye, innovative og forholdsvis ukjente merker. Man jobber så intensivt og bruker mye tid og ressurser på å etablere disse, og så kommer de store gigantene som har et etablert og massivt distribusjon- og salgsapparat og tilbyr produsentene vesentlig større volumer og tar over distribusjonen, sier Jahren.

I januar 2013 startet hun nettbutikken PureSkin.no. Ideen kom da hun ble mor og mer bevisst på stoffer og kjemikalier som kroppen får i seg. Kontoret var på kjøkkenet hjemme, og produktlageret hadde fått innpass i badstua i kjelleren.

Hun er eneste ansatte, og hovedfokus har vært å utvide produktsortimentet. Jahren har lang bakgrunn fra markedsføring, og driver en blogg hvor hun oppdaterer med info om produktene sine. Men når man skal drive en hel bedrift kan det være vrient å vie altfor mye av tiden til det.

– Det er utfordrende og tøft å være liten, men det motiverer meg også til å være enda mer fremoverlent og nytenkende. I tillegg er en konsekvens av dette at det nå er enda viktigere for meg å bli godt kjent med mine leverandører og jobbe enda tettere sammen med disse.

Allikevel har kundemassen gradvis økt, og mange av dem er faste. Ifølge Jahren kommer rundt 80 prosent av kundene tilbake i løpet av seks måneder for å handle på nytt.

LES FLERE SAKER FRA VESTVIKEN24.NO

Har doblet omsetningen på ett år

Etter et halvt års tid hadde bedriften vokst seg ut av hjemmet. Tønsberg ble hennes nye arbeidssted, før hun i mai flyttet inn i lokalene til Aditro Logistics på Kopstad. Flyttingen gjenspeiler veksten i selskapet.

– Fram til 2015 økte omsetningen med cirka 20 prosent hvert år. Så langt i år har vi allerede økt med over hundre prosent fra i fjor, og jeg håper på en omsetning på rundt tre millioner før året er slutt, sier Jahren.

Men i kampen mot de store er det også andre utfordringer. I fjor valgte hun for eksempel å ikke bli med på «Black Friday»-tilbudene som mange andre i bransjen satset stort på.

– For meg og mine produsenter dreier det seg om at pris og volum ikke skal gå på bekostning av kvaliteten. Produktene skal bestå av de beste råvarene, i tillegg til at økologiske og naturlige produkter ofte er ferskere og har en kortere vei fra produksjon til butikkhylle. En naturlig konsekvens av dette er at marginene er mindre, både hos produsentene og her i distribusjonsleddet. Men potensialet er veldig stort, og nå gjelder det bare å nå ut til et bredere publikum.

Les også: De skal teste butikk-konsepter med forskere på bakrommet

Åpner opp i pop-up-butikk

Nettopp det får hun muligheten til neste uke, når Green Beauty Week tar plass i pop-up-butikken i Tønsberg sentrum. Fra mandag til lørdag skal PureSkin.no, sammen med andre samarbeidspartnere, ta plass i en midlertidig, fysisk butikk.

– Det blir veldig spennende. I tillegg til å ha mine egne produkter, deler jeg lokalet med en del andre spennende bidragsytere og samarbeidspartnere som jobber litt for samme mål – å tilby norske forbrukere sunnere, grønnere og renere produkter og en bevisstgjøring rundt å leve en renere livsstil. Vi håper Tønsberg- og Vestfold-folk kjenner sin besøkelsestid. Vi har masse spennende på programmet, sier hun.

Å åpne et fysisk utsalgssted på permanent basis er foreløpig ikke aktuelt.

Les også: Pop-up trenden kommer til Vestfold

– Jeg opplever å få flere forespørsler om å åpne butikker, for eksempel fra gårdeiere i Oslo som ønsker seg dette konseptet. Dette ser jeg på som en solid bekreftelse på at vi har blitt et etablert konsept og navn i bransjen. Kanskje er det riktig å gjøre dette en gang i framtida, men da kanskje mer som et showroom og pickup-point for å støtte oppunder netthandelen. Men akkurat nå er fokuset hundre prosent på nettbutikken.