Lene Iren Oen, kommersiell direktør i Komplett, forteller at de regner med over to millioner besøk på Komplett i løpet av fredagen. Og det starter fra første sekund.
– Allerede noen sekunder over midnatt eksploderer antall handler og pakkemaskinene våre går på høygir hele døgnet. Black Friday er blitt vår viktigste handelsdag, og omsetningen er 20–30 ganger høyere enn en vanlig dag. Vi skal i snitt selge fire produkter per sekund gjennom hele døgnet, sier Oen.
Det betyr svimlende 345.600 varer i løpet av én dag. I fjor omsatte Komplett-konsernet, som har til sammen 17 nettbutikker, for 7,3 milliarder kroner, eller i snitt 20 millioner kroner per dag. Dette er et tall som naturligvis svinger i løpet av året, men man kan anslå at Komplett vil omsette for flere hundre millioner kroner bare denne fredagen.
Black Friday er verdens største shoppingdag og stammer som så mange andre tradisjoner fra USA. Den kommer alltid dagen etter Thanksgiving, hvor butikkene er stengt. Komplett var blant de første norske butikkene til å markere dagen i 2010.
Les også: Startet i en kjeller – ble en vanvittig suksess
– For oss har Black Friday blitt en viktigere dag år for år, og i fjor eksploderte det. Nå vet alle hva Black Friday er, og rett før midnatt sitter mange klare for å gjøre ekstra gode kjøp. Vi har jobbet med forberedelsene siden rett før sommeren, og hele organisasjonen er klare til dagen, sier Oen.
LES FLERE SAKER FRA VESTVIKEN24.NO
Ikke alle kaster seg på
De siste årene har handledagen virkelig fått fotfeste i Norge, og nå er omtrent alt av butikker med på sirkuset. Men det finnes de som velger å ikke være med på kjøret. Lene Jahren, daglig leder i det økologiske nettparfymeriet PureSkin.no, holdt seg utenfor i fjor, og er heller ikke med i år.
– Jeg støtter ikke det forbruksfokuset og presset som kommer med Black Friday. Jeg kommer ikke til å bli med på det, sier Jahren, som i fjor skrev et blogginnlegg på hjemmesiden sin hvor hun forklarte hvorfor PureSkin.no ikke var med.
«Råvarene som benyttes i produksjonen av disse produktene er dyrket økologisk og bærekraftig, samt av en svært høy kvalitet. Dette betyr igjen at disse små produsentene har liten mulighet til å forhandle på pris, og at de på den andre siden er avhengig av kunder som kan forplikte seg til å støtte dem i kampen mot de store multinasjonale konsernene – en kamp vi i PureSkin.no er stolte av å kunne bidra til. Jeg er så klart like glad i salg og rabatter som alle andre – men ikke for enhver pris», skriver hun.
Les også: Økologisk nettparfymeri sjekker inn i pop-up-butikk
2014: – Black Friday er ikke så stort for oss
Butikkjeden Floyd, med base på Bentsrud i Holmestrand, er med på Black Friday for tredje gang. Guro Forseth Smith, daglig leder i nettbutikken Floyd.no, hadde ikke sett for seg at handelsdagen skulle ta så av.
– Under et foredrag for to år siden kom jeg i skade for å si at Black Friday ikke er så stort for oss, men at vi hadde tenkt til å være med. «Famous last words», sier Smith.
Hun har blitt pent nødt til å spise ordene sine. For i fjor økte Black Friday-salget i nettbutikken med 500 prosent fra året før, og i år satser hun på en dobling av det igjen.
Les også: Har allerede 27 butikker – nå vil de ta Oslo
– Vi har forberedt oss siden september og vært synlige i søkemotorer på nett. Vi har kjøpt inn varer som vi har muligheten til å selge til gode priser, i tillegg til at vi setter ned priser på produkter vi allerede har inne, sier Smith.
Mange tilbud
Stadig flere kjører en hel Black Friday-uke, men hos Komplett må man smøre seg med tålmodighet fram til fredag.
– Black Friday er første fredag etter Thanksgiving, og i USA er det denne dagen som sparker i gang julehandelen. Det samme er det blitt for oss. Som navnet tilsier, skal dette skje på fredag, sier Oen.
Floyd kjører en firedagersperiode med start på selve Black Friday-dagen.
– Man må vente til fredag, men vi har Cyber Weekend med aktiviteter og tilbud i helgen og Cyber Monday, sier Smith.