Øyvind blir regionsjef for 14 mediehus i Vestfold og Buskerud – varsler fortsatt tøffe tider

SJEF FOR 14: Øyvind Bladt Hagen, administrerende direktør i Drammens Tidende og nyansatt regiondirektør for 14 mediehus i Buskerud og Vestfold.

SJEF FOR 14: Øyvind Bladt Hagen, administrerende direktør i Drammens Tidende og nyansatt regiondirektør for 14 mediehus i Buskerud og Vestfold. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Øyvind Bladt Hagen ble mandag sjef for den nye regionen i Amedia bestående av mediehusene i Vestfold og Buskerud. Samtidig skal salgsstaben i Buskerud kuttes med åtte årsverk.

DEL

(Vestviken 24) – Det er ikke ideelt at vi skal slå sammen to regioner samtidig som den ene regionen må kutte i salgsavdelingen. Det er to uavhengige prosesser, men jeg er sjef for begge, sier Øyvind Bladt Hagen.

Den 54 år gamle familiefaren fra Hønefoss ble administrerende direktør for Amedia Buskerud og Drammens Tidende så sent som 17. oktober i fjor. Nå har Amedia-konsernet vedtatt å slå sammen de to regionene Vestfold og Buskerud, med Hagen som felles sjef.

– Det er egentlig samme jobb, men med mer ansvar. Jeg får nå ansvar for cirka 210 ansatte i 14 mediehus, og med en omsetning på 565 millioner kroner.

LES FLERE SAKER FRA VESTVIKEN24.NO

Hovedsete i Drammen

Heretter får aviser som Tønsbergs Blad, Sandefjords Blad, Østlands-Posten, Drammens Tidende og Laagendalsposten felles regionkontor i Drammen.

Hovedsete for den nye regionen blir i Drammen. Her vil det være både en felles sjef, salgssjef og økonomidirektør. På toppnivå betyr det at toppledelsen i de to regionene er redusert med tre personer siden nyttår.

En alvorlig sak er at salgsavdelingen i Buskerud skal reduseres fra 28 til 20 årsverk. Det har sin direkte årsak i den annonsenedgangen papiravisene har opplevd de siste tre årene, en nedgang som ikke ser ut til å stoppe opp.

– Vi er nå i forhandlinger med de tillitsvalgte hvordan nedbemanningen skal foregå. Nedbemanning er aldri noen hyggelig situasjon, og alle aviser i Amedia, også Drammens Tidende, har vært gjennom store nedbemanninger for å kutte kostnadene, sier Øyvind Bladt Hagen.

Les også: Sjefsskifte i Amedia: Bladt Hagen kommer - Hjørnevik slutter

Bemanning

Fortsatt kan det skje endringer i bemanningen i mediehusene, for er det en ting som er sikkert i mediebransjen, så er det at det skjer store endringer. Mens Amedia foretok store kostnadskutt med nedbemanninger i 2014 og 2015, så gjennomfører TV 2og Polaris – konsernet store kostnadskutt nå, mens Schibsted gjennomførte store kutt i fjor. Også NRK må gjennomføre sparetiltak.

Selv om annonseinntektene faller, så er det positive tegn. Antall abonnenter i begge regioner øker, ikke minst digitalt. Og den nye regionsjefen gleder seg over at mediehusene vinner tilbake 30–40 – åringene.

Annonseautomat

– Vi står også foran en spennende utvikling når det gjelder digitale annonser. I løpet av våren skal vi over på Google-plattformen for annonser, som gjør det mulig for annonsører med selvbetjening, sier han.

Det betyr at annonsørene selv kan velge hvilke målgrupper de vil nå, som kjønn, alder, bosted og preferanse, som hva slags bil de kjører eller hvilke butikker de handlet i sist.

Drammen blir et regionhovedsete, men for Drammens Tidendes lesere betyr omorganiseringen og ny toppsjef svært lite. Kristin Monstad fortsetter som ansvarlig redaktør, og redaktørene i de andre avisene fortsetter også som før.

– Jeg håper Drammen kan bli et faglig kompetansesenter for kreativ utvikling av mediehusene, sier Hagen.

Artikkeltags