Venter du på Halloween-knasket? Nå strømmer det inn klager

UTEBLIR: Stadig flere som bestiller godteri fra utlandet opplever trøbbel.

UTEBLIR: Stadig flere som bestiller godteri fra utlandet opplever trøbbel. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Frister det med billig godteri fra Sverige? Da er det noen ting du bør være obs på!

DEL

(Vestviken 24) Stadig flere som handler billig svensk godteri får ikke varene de har bestilt. Nå går forbrukermyndighetene ut med råd til oss.

– Forbruker Europa opplever for tiden en økning i antall klager på godteri kjøpt fra Sverige. Hovedsakelig gjelder klagene at godteriet ikke blir levert, eller at de ikke får refundert pengene etter å ha kansellert bestillingen, forteller Ragnar Wiik, leder for Forbruker Europa, Forbrukerrådets kontor for handel på tvers av landegrensene i EU/EØS.

LES OGSÅ (+): Godteri-importør beklager problemer – men klagene fortsetter å renne inn

Eksplosjon i godteri-klager

Så langt i år har Forbruker Europa mottatt rundt 35 klager på godteri. Til sammenligning har de ikke mottatt klager på godteri tidligere år, opplyser de i en pressemelding.

Har du bestilt godteri den siste tiden og håper at varene skal komme fram i tide, kan det hende at du blir skuffet. Flere av leverandørene opererer med svært «fleksible» leveringsfrister.

Gottekungen.se opplyser på sine nettsider at det tar fra 5–23 arbeidsdager, avhengig av hvor i landet du bor.

(Saken fortsetter under bildet)

– Dersom det ikke er avtalt en leveringsfrist, skal varen leveres innen 30 dager etter bestillingen, opplyser Wiik.

Har du ikke mottatt varen innen fristen kan du sette en rimelig tilleggsfrist for levering. For godteri vil dette normalt være på 14 dager. Send gjerne en mail, slik at du kan dokumentere dette senere. Du trenger heller ikke motta noen svar fra selgeren for at fristen skal være gjeldende,

– Hvis selgeren ikke leverer innen tilleggsfristen du har satt, kan du heve kjøpet, sier Wiik.

LES OGSÅ (+): Foreslår maks 10 flyreiser i året per nordmann

Betal med kort

For at du skal ha noen rimelig sjanse på å få pengene tilbake, må du betale med kort.

– Hever du kjøpet, og ikke får pengene tilbake, må du kontakte banken. Du kan kreve refusjon direkte fra banken din dersom selger ikke ivaretar sine forpliktelser overfor deg. En forutsetning er at du betalte med kort, sier Wiik.

Artikkeltags