Gå til sidens hovedinnhold

Fly- og helikopterskolene på Torp: – Vi må ha en plan B

Artikkelen er over 5 år gammel

Både Pilot Flight Academy og European Helicopter Center har en plan B dersom avgiftene på Torp lufthavn blir for store. Men aller helst ønsker de å bli værende i Sandefjord – og nå skal de vise fram det som skjer på skolene for publikum.

(Vestviken 24)

– Vi skiller oss ut fra mange konkurrenter ved å være på en trafikkert, internasjonal flyplass, sier Annichen Haug Sjøblom, markedssjef i Pilot Flight Academy.

– Vi er her på en travel flyplass, og det ønsker vi å være, for det er viktig lærdom for studentene våre, sier markedssjef i European Helicopter Center, Anette K. Haldorsen.

Begge er tydelig på at deres største ønske er å kunne bli værende på Torp lufthavn. Men for å få til det, må avgiftene være på et nivå som skolene kan håndtere.

LES FLERE SAKER FRA VESTVIKEN24.NO

Ekstraregning

De siste årene har Torp hatt en kostnad på rundt 35 millioner kroner i året forbundet med driften av tårnet. Den er lufthavnen tatt seg av selv fram til nå. Men i sommer sendte Torp ut en faktura til aktørene som bruker flyplassen til annet enn rutetrafikk, inkludert Pilot og EHC. Fakturaen er et forsøk på å vise hvor mye av utgiftene ved tårntjenestene som skyldes aktørenes aktivitet, og Torp kommer ikke til å kreve den innbetalt med det første.

Men regnestykket er komplekst. Torp har nettopp hatt en anbudsprosess på tårntjenester og flynavigasjon, og i den forbindelse ba de om et anslag over merkostnaden knyttet til andre tjenester enn rutetrafikk. Hvor mye mindre aktivitet må det være for at man skal kunne gå fra to til én person i tårnet? Fem leverandører leverte inn sine anbud, og kostnadene spriket fra drøyt 5 til over 8 millioner kroner.

Les også: Avinor skal drive tårnet på Torp i fem år til

– At vi har en kostnadsbelastning er hevet over enhver tvil, og vi kan ikke lenger leve med å subsidiere den avgiften. Akkurat i år får vi et kanonresultat, men det er fordi vi løser opp tidligere kostnadsførte kroner fra Avinor-rettssaken. Vi budsjetterte i utgangspunktet med et veldig stort underskudd i år, og da kan ikke våre eiere – som vi da må gå til og be om å få 80 millioner kroner i egenkapitaltilskudd – sitte og se på at aktører ikke dekker inn kostnadene sine, sier Gisle Skansen, administrerende direktør ved Torp lufthavn.

Vil at Staten skal bidra

Partene forsøker å komme til en løsning alle kan være tilfreds med. Helst ønsker både skolene og lufthavnen hjelp fra Staten for å finansiere tårntjenestene.

– I veldig mange land har ikke skolevirksomhet kostnader tilknyttet flysikring i det hele tatt, så det er ikke veldig gode rammevilkår for den type virksomhet i Norge. Norge er ikke bare Avinor, og på en Avinor-flyplass ville de fått mye bedre vilkår, sier Skansen.

EHC har tidligere varslet mulig utflagging fra Torp, og det er fremdeles noe som kan bli reelt. Også Pilot ser seg om etter andre løsninger om det ikke skulle være mulig å drive fra Torp.

Les også: Blått lys for helikopterskolens framtid på Torp

– Hvis man blir pålagt noen rammevilkår som vi ikke kan operere under, slik at vi må pålegge mer avgifter på studentene våre, er vi ikke konkurransedyktige lenger mot andre flyskoler, og da må vi tenke plan B. Men plan A er å bli her, sier Haldorsen.

– Vi må ha en plan B, ellers jobber vi useriøst. Vi har mange studenter å ta hensyn til, og de skal ha en forutsigbarhet i det de gjør. Vi kan ikke være en døgnflue av en skole. Vi ønsker å drifte og vokse her, men vi må ha to tanker i hodet samtidig, nettopp fordi vi forvalter utdanningen for veldig mange, sier Sjøblom.

Det har Skansen forståelse for.

–  Jeg oppfatter det ikke som noen trussel fra skolene, men som en realitetsforankring. De må se på hva de kan betale. Men vi spiller inn til Staten at kostnadene blir jo ikke borte om skolene flytter til en Avinor-lufthavn. De har ingen økonomiske insitament til å drive økonomisk fornuftig, men kostnaden er der allikevel, sier Skansen.

Les også: Tyvand vil at staten skal betale for å sikre drift av skolene på Torp

Åpner hangaren

Et tydelig tegn på at skolene ønsker å bli værende på Torp er at de den 15. oktober går sammen med lufthavnen og arrangerer en åpen dag for å vise fram stedet til sammen drøyt hundre studenter bor på internat.

– Nå lukker vi opp, viser miljøet de studerer i, alt fra klasserom til flysimulator. Vi vil vise hvor mye vi investerer her, for det er ikke småtteri, sier Sjøblom.

Det sikkerhetsmessige som er knyttet til et slikt arrangement på en flyplass gjør at de drar på litt ekstra når de først gjør noe slikt. Man vil få kunne prøve seg i et fly eller helikopter – om været tillater det. Vakter skal passe på at publikum ikke beveger seg utenfor anmerkede områder.

– Vi åpner opp hangarene slik at det bokstavelig talt blir åpent hus. Det er ikke så ofte man kommer inn her, og så er veggen borte og man ser rett ut på rullebanen, sier Haldorsen.

Les også: Torp-styreleder: – Vi har hatt en krevende periode

– Det er mulig å se hva som faktisk gjøres for dem som er over snittet interessert, og så er det mulig å komme og se på fly, folk og miljøet for dem som er middels interessert, sier Sjøblom.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 07:00.