Vestfoldinger som har satt spor

Innvielse av Hjertnes i Sandefjord 1975, Anders Jahre hilser til folket etter avduking av statue av ham 21 JUNI 1975. Helt til h Ordfører Sven Bilov-Olsen.
FOTO:PER MOE

Innvielse av Hjertnes i Sandefjord 1975, Anders Jahre hilser til folket etter avduking av statue av ham 21 JUNI 1975. Helt til h Ordfører Sven Bilov-Olsen. FOTO:PER MOE Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Gründerne har vært og er avgjørende for et kraftfullt næringsliv. Mange vestfoldinger har satt solide spor etter seg som framsynte forretningsmenn.

DEL

(Vestviken 24) Blant fylkets største arbeidsplasser finner du fortsatt bedrifter grunnlagt av fremsynte og sterke gründere.

Navn som Svend Foyn, Anders Jahre, Odd Gleditsch og Leif Preus er noen eksempler på folk som har satt solide spor etter seg.

LES FLERE SAKER FRA VESTVIKEN24.NO

Svend Foyn (1804-1894)

Svend Foyn (se bilde nederst i saken) fra Tønsberg er den moderne selfangstens og hvalfangstens far.

Han stakk til sjøs som ungdom og ble skipper bare 24 år gammel.

Mens han seilte, drev han import og eksport slik at han hadde kapital da han tok fatt på selfangst og hvalfangst.

For ettertiden vil han alltid huskes for granatharpunen som han utviklet sammen med kjente. Den ble en suksess.

Foyn bygde også verdens første dampdrevne hvalbåt: «Spis & Fides».

Foyn drev sin fangst nordpå, og mest i Finnmark.

Etter hans død, ble hans oppfinnelser, kunnskaper og viten viktig da den store hvalfangsten i Sørishavet startet tidlig på 1900-tallet.

Foyn var tøff og viljesterk. Samtidig var han kristen. Misjonsarbeidet interesserte ham og han ga store gaver til bedehus, skoler og barnehjem. Han bygde også arbeiderboligene i Tønsberg.

Etter enkens død, ble det store Svend Foyn og Hustrus Missionsfond etablert.

LES OGSÅ: Her ferierer en av verdens rikeste

Anders Jahre (1891-1982)

Anders August Jahre var en tøff reder og forretningsmann som bygde opp det som ble det store Kosmos-konsernet med hovedkontor i Sandefjord.

Han var jussutdannet, og i 1928 hadde han i kort tid et lite advokatkontor i 2. etasje av en gård i Melsomvik.

Jahre så mer penger i hvalfangst og senere skipsfart. Han ble stor innen førstnevnte, og fikk blant annet tilnavnet «Prince of Whales».

Han sendte med årene mange ekspedisjoner fra Sandefjord til Sørishavet, og tenkte alltid på hvordan ting kunne gjøres mer effektivt.

Den nye generasjon kokerier var det han som bidro til utviklingen av.

Etter hvalfangsten ble det tankfart og passasjertrafikk mellom Oslo-Kiel.

Kosmos vokste og ble et stort konsern. Etter Jahres død ble det foruten skipsfart industri, reiseliv, transport og offshore.

Men i 1988 var det slutt, og selskapets ulike virksomheter ble slaktet og solgt unna av kjøper Skaugen-konsernet.

I likhet med Foyn, bidro Jahre til flere samfunnsoppdrag, Han betalte det meste av Sandefjord rådhus, ga bidrag til bymuseum og Ekeberg kapell, og ikke minst Anders Jahres Humanitære stiftelse.

Gjennom årene fikk han utmerkelser som kommandør av St. Olavs Orden, kommandør av the British Empire, æresdoktor ved universitetene i Lund og Oslo med mer.

I ettertid har skattesaken i forbindelse med den skjulte utenlandsformuen kastet skygge over hans ettermæle.

LES OGSÅ: Het blant de rikeste

Even Tollefsen (1841-1897)

Skipsfører og oppfinner Even Tollefsen fra Nøtterøy har for alltid skrevet seg inn i skipsfartens historie.

Tollefsen er nemlig tankskipets far. Ved siden av å være en dyktig sjømann, var han en fremragende konstruktør.

I 1887 overbeviste han rederen Gustav C. Hansen om at man kunne frakte olje i bulk framfor i tønner, noe som ville være langt mer lønnsomt. Rederen gikk med på det, og tre seilskip – «Lindesnæs», «Stadt» og «Jan Mayen» ble i 1877 bygd om i Tønsberg.

I etterkant fulgte en rettssak da firmaet ville ta æren for suksessen, samtidig som Tollefsen ble anklaget for at olje hadde lekket ned i skipsbunnen.

Rettssaken som fulgte endte med total frifinnelse for Tollefsen, som også ble tilkjent saksomkostninger.

Tollefsen omkom i et forlis utenfor østkysten av USA i 1897.

I parken ved krysset Smidsrødveien-Kirkeveien på Nøtterøy står det en byste av Tollefsen.

I nyere tid har det vært en diskusjon om hvorvidt Tollefsen oppfant tankskipet.

I Skottland ble det noen år før bygget et skip for et mandalrederi som kunne frakte både olje og bulklast.

Hos Lloyd var skipet klassifisert som lasteskip. Noen som trolig skyldes at tankskip ikke var kjent den gangen.

LES OGSÅ: Svak nedgang for Wilhelmsen

Odd Gleditsch (1894-1990)

G

leditsch er mannen som i 1926 startet det som i dag er det internasjonale, store Jotun-konsernet, med hovedkontor i Sandefjord.

Jotun er Vestfolds største private bedrift.

Det hele startet med at Odd Gleditsch i 1920 etablerte en fargehandel med hvalfangstindustrien som storkunder.

Seks år senere etablerte han det som nå er Jotun i Sandefjord.

Fra før kjente han hvalfangsten godt etter seks sesonger i Sørishavet.

Ikke alle hadde tro på planene, men Gleditsch beviste raskt at de som tvilte tok feil.

Det ble med årene en kjempesuksess.

Dagens Jotun er delt opp i flere virksomhetsområder. Til sammen har konsernet nesten 10.000 medarbeidere. Konsernet har 36 fabrikker i 21 land og 69 selskaper i 44 land. Jotun-konsernet omsatte i 2014 for 17,5 milliarder kroner.

Gleditsch ble i 1965 utnevnt til ridder av St. Olavs Orden.

LES OGSÅ: Rekordår for Jotun

Leif Preus (1928-2013)

FOTOMANNEN: Leif Preus har satt solide sport etter seg i norsk fotohistorie.

FOTOMANNEN: Leif Preus har satt solide sport etter seg i norsk fotohistorie. Foto:

Få har betydd mer for norsk fotografi enn Leif Preus fra Horten. Allerede fra han var fire år gammel, fikk han interesse for fotografering og fotografier.

Karrieremessig startet det hele med en fotobutikk han etablerte i Horten i 1956 sammen med Odd Ruud.

Etter hvert startet han et fotolaboratorium som ekspanderte stort i 1980–1990 årene.

På det meste var det over 200 ansatte og mer enn 40 butikker.

Han startet også portrettfotografkjeden Color Art Photo.

Butikken og laboratoriet fikk problemer da den digitale teknologien kom.

I 1976 åpnet Preus fotomuseum i Langgaten. Museet ble kjøpt av staten i 1995. I 2001 ble det flyttet til Karljohansvern.

Preus startet også Kihlemuseet i Horten.

Preus ble utnevnt til Ridder av 1. klasse av St. Olavs Orden i 2003.

LES OGSÅ: Derfor har Horten blitt bedre på næringsliv

Paul Bergene Holm (1910-1973).

TREINDUSTRI: Paul Bergene Holm la grunnlaget for for dagens store treindustrikonsern.

TREINDUSTRI: Paul Bergene Holm la grunnlaget for for dagens store treindustrikonsern. Foto:

Dagens store trelastkonsern Bergene Holm i Larvik ble grunnlagt av Paul Bergene Holm.

Allerede som 21-åring startet han sag og kassefabrikk i Kvelde. Han kombinerte med flere sesonger på hvalfangst.

Det var etter krigen i 1946 han etablerte det som nå er en av Norges største treindustribedrifter.

Hovedkontoret ligger i Larvik, men bedriften har flere avdelinger spredt fra Åmli i Aust-Agder i sydvest til Grue i Hedmark i nordøst.

Konsernet har over 400 ansatte, og omsatte i 2013 for en milliard kroner.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken